Ποιούς Δικτυακούς Τόπους Μπορούμε Να Εμπιστευτούμε;



Ημερομηνία Συγγραφής: 30/03/2011.
Τελευταία ενημέρωση: 10/10/2012.



?



Το διαδίκτυο σήμερα περιέχει πληθώρα πληροφοριών. Εκατομμύρια ιστοσελίδες ασχολούνται με οτιδήποτε μπορούμε να φανταστούμε. Μπορούμε λοιπόν να βρούμε τα πάντα στο διαδίκτυο; Πόσο σίγουροι είμαστε ότι οι πληροφορίες που βρήκαμε είναι σωστές; Το γεγονός ότι είναι δημοσιευμένες στο διαδίκτυο αποτελούν και δείγμα της ποιότητάς τους;

ΟΧΙ ΒΕΒΑΙΑ …



Στη σημερινή εποχή η δημοσίευση ενός άρθρου στο διαδίκτυο είναι απλή υπόθεση που μπορεί να κάνει ο καθένας. Υπάρχουν ιστοσελίδες - ιστολόγια που δίνουν τον λόγο σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Επίσης, το περιεχόμενο πάρα πολλών ιστοσελίδων περιέχει ανακρίβειες που οφείλονται περισσότερο σε ημιμάθεια και λιγότερο σε εσκεμμένη παραπληροφόρηση.

Πότε λοιπόν θα εμπιστευτούμε το περιεχόμενο μιας ιστοσελίδας; Η κυριότερη ικανότητα που πρέπει να καλλιεργήσουμε είναι αυτή της αξιολόγησης. Πρέπει σε οτιδήποτε διαβάζουμε, όχι μόνο στο διαδίκτυο, να το κρίνουμε πριν το εμπιστευτούμε. Να το αξιολογούμε.

Ποια είναι τα κριτήρια ποιότητας μιας ιστοσελίδας; Ας δούμε μερικά…



trust

Πατρότητα πηγής.

Η ταυτότητα του συγγραφέα της πληροφορίας που διαβάζουμε είναι πολύ σημαντική πληροφορία. Είναι σχετικός/ή με το θέμα; Εκφράζει αποτελέσματα έρευνας ή προσωπικές εικασίες; Εννοείται ότι ανυπόγραφα άρθρα είναι εξ ορισμού αναξιόπιστα. Σε ποιόν ανήκει ο δικτυακός τόπος; Ποιοί είναι οι στόχοι του; Για παράδειγμα, μια έρευνα μιας εταιρίας κινητής τηλεφωνίας σχετικά με την επίδραση της ηλεκτρομαγνητικής ακτινοβολίας στην υγεία, που παρουσιάζεται στον ιστότοπό της πιθανό να μην είναι 100% αξιόπιστη. Όταν μια πληροφορία όμως παρουσιάζεται στον δικτυακό χώρο ενός ερευνητικού κέντρου ή ενός πανεπιστημίου πιθανό να είναι. Σε οποιαδήποτε περίπτωση θα πρέπει να διασταυρώσουμε την πληροφορία και από άλλη πηγή..

Ενημέρωση ιστοχώρου.

Πότε δημοσιεύτηκε η πληροφορία; Μήπως τα πράγματα άλλαξαν από τότε; Χαρακτηριστικό της ποιότητας ενός δικτυακού τόπου είναι η συχνή ενημέρωση του.

Αντικειμενικότητα.

Έχει να κάνει κυρίως με τον οργανισμό που χρηματοδοτεί τον δικτυακό τόπο. Αν ένας ιστοχώρος είναι γεμάτος με διαφημίσεις ενός προϊόντος πιθανό είναι οι πληροφορίες που αναφέρει σε κάποιο άρθρο που σχετίζονται με το αυτό το προϊόν να μην είναι και τόσο αντικειμενικές..

Αξιοπιστία.

Ποιες πηγές χρησιμοποιήθηκαν για την σύνταξη του κειμένου; Η απουσία πηγών (βιβλίων, περιοδικών, εφημερίδων, συνεντεύξεων, έρευνας με ερωτηματολόγια ή μέσω τηλεφώνου, άλλων ιστότοπων) αποτελεί σοβαρό κριτήριο αναξιοπιστίας μιας πληροφορίας. Η παρουσίαση μιας πληροφορίας θα πρέπει να βασίζεται σε εξίσου αξιόπιστες πηγές οι οποίες θα πρέπει να αναφέρονται με λεπτομέρεια ώστε να είναι εύκολο για τον αναγνώστη να μπορεί να τις διασταυρώσει.

Εσωτερική αξιολόγηση.

Οι σύγχρονες ιστοσελίδες διαθέτουν εσωτερικούς μηχανισμούς αυτοαξιολόγησης από ομάδες έμπειρων κριτών ή δίνουν το δικαίωμα στους επισκέπτες να κρίνουν ή να σχολιάσουν ή και τα δυο, τα άρθρα, ώστε να βοηθηθούν οι επόμενοι χρήστες που θα επισκεφτούν τον ιστότοπο σχετικά με την αξιοπιστία της πληροφορίας.

Συντάκτης: Ιωάννης Δούρβας, εκπαιδευτικός.
Πηγές που χρησιμοποιήθηκαν και βοήθησαν στην σύνταξη των παραπάνω:
-Διδακτικές Προσεγγίσεις και Εργαλεία για την διδασκαλία της Πληροφορικής, Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών, 2009
-University of North Carolina(τελευταία επίσκεψη 12/03/2011)


ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΥ


Βαθμολογήστε το παραπάνω άρθρο.
Πολύ καλό. Καλό. Μέτριο. Ανεπαρκή.


Η αξιολόγηση ως τώρα

Πολύ καλό.(1)
Καλό.(1)
Μέτριο.(0)
Ανεπαρκή.(51)



ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΧΟΛΙΩΝ


Πρέπει να είστε συνδεδεμένος για να κάνετε σχόλια

------------------------ΣΧΟΛΙΑ------------------------

Δεν υπάρχουν σχόλια